Puzzle z własnym nadrukiem – wszystko co musisz wiedzieć
Puzzle z własnym nadrukiem: sentymentalnym zdjęciem, rysunkiem dziecka, motywem z ulubionego gry albo bardziej nietypowo z prośbą o zostanie świadkową na ślubie. Pomysłów na własne puzzle jest wiele. Postanowiłam zebrać w jednym miejscu wszystkie istotne informacje na temat puzzli z własnym nadrukiem. Warto przeczytać przed zakupem 🙂
Rozmiary puzzli i ilość elementów
Wybór jest bardzo szeroki, od malutkich puzzli mających zaledwie 6 elementów po prawdziwe wyzwanie w postaci 1000 elementów. Wariantów jest na tyle dużo, że nieważny jest wiek ani doświadczenie w układaniu puzzli. Każdy znajdzie coś dla siebie: 6, 24, 35, 70, 96, 110, 120, 192, 300, 500 i 1000 elementów to wyłącznie nasza oferta, a jest jeszcze parę innych wariantów. Najmniejsze puzzle mają wymiar 13×18 cm., największe 47×68 cm. Najpopularniejszymi rozmiarami są A4 (20×30 cm.) oraz A3 (30×42 cm.). Oprócz klasycznych puzzli prostokątnych możesz wybierać wśród nietypowych kształtów jak koło, serce, gwiazda czy nawet jabłko.
Materiał i wykonanie
Oczywiście rządzą klasyczne puzzle tekturowe. Ale są też inne mniej oczywiste możliwości: filc, płyta MDF, plastik. Możesz też wybrać puzzle magnetyczne, przydatne szczególnie dla mniejszych dzieci. Pokryte są magnetyczną folią, która przyciąga jak magnes poszczególne elementy układanki.
Nadruk na puzzlach
W przypadku indywidualnych puzzli najpopularniejszą techniką nadruku jest sublimacja. Możliwy jest jeszcze nadruk w technologii UV, ale w praktyce wszyscy korzystają z sublimacji. Taki nadruk niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim jest bardzo trwały, odporny na uszkodzenia mechaniczne i promienie UV. Sublimacja jest też tanią metodą nadruku. Można ją stosować przy detalicznej produkcji ze względu na brak kosztów związanych z przygotowaniem form czy matryc potrzebnych do wykonania nadruku.
Spersonalizowane puzzle a puzzle ze sklepu
Generalnie nie widać różnic pomiędzy tekturowymi puzzlami z własnym nadrukiem a gotowymi wzorami produkowanymi masowo. Jest to o tyle ciekawe, że sposób produkcji jest całkowicie inny. „Sklepowe” puzzle najpierw są drukowane, a potem cięte na elementy. U nas wygląda to dokładnie na odwrót. Nadruk wykonujemy na puzzlach już pociętych na kawałki. Wizualnie nie widać żadnych różnic (pod warunkiem dobrego zasublimowania puzzli).
Różnice pojawiają się dopiero po dotknięciu puzzli. Te z własnym nadrukiem są bardziej gładkie, z lekkim połyskiem, a te masowe są zazwyczaj matowe. Na gotowych puzzlach możesz trafić na dodatkowe efekty jak np. brokat. W puzzlach z Twoim nadrukiem nie ma takich możliwości. Musisz zaakceptować jeden rodzaj powierzchni. Nie wynika to z naszego lenistwa czy niechęci, ale z technologii produkcji. Sublimacja na tekturze nie jest możliwa, dlatego pokrywa się ją cieniutka warstwą lakieru, który przyjmuje nadruk. I to właśnie ten lakier daje efekt delikatnego połysku.
Kolejną różnicą jest sposób pakowania puzzli, ale o tym dokładnie w kolejnym akapicie.
Opakowanie i wysyłka
To moim zdaniem najsłabszy element puzzli z własnym nadrukiem. Pewnie kojarzysz kolorowe opakowania puzzle dostępne w marketach i sklepach z zabawkami. Przy detalicznym zamówieniu jest to po prostu niemożliwe ze względu na koszty. Takie pudełka muszą być produkowane w tysiącach, żeby osiągnąć sensowną cenę za sztukę. Dlatego drukarnie muszą sobie radzić w inny sposób. Niektóre po prostu wkładają puzzle do woreczka strunowego i tak wysyłają. Dla mnie to słabe rozwiązanie. Chyba najlepszym rozwiązaniem dostępnym na rynku są opakowania z uniwersalnym wzorem, na które jest naklejany wzór do ułożenia. My stosujemy nieco inne rozwiązanie. Puzzle umieszczamy w białym klapowym pudełku. W środku jest także wkładka ze wzorem do ułożenia. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale pozwala na utrzymanie kosztu puzzli na rozsądnym poziomie. Ale myślimy jak to zmienić i bardziej zbliżyć się do masowych wyrobów. Bo o tym wszystkim chodzi. By wyglądało jak ze sklepu, ale równocześnie było jedyne w swoim rodzaju.
Wspomnę o jeszcze jednej ważnej kwestii. Większość, jeśli nie wszystkie, drukarnie wysyła puzzle w pojedynczych kawałkach. My akurat podchodzimy do tego w inny sposób. W miarę możliwości staramy się wysyłać puzzle w całości lub rozbite na kilka czy kilkanaście mniejszych bloków. Nie zawsze się to udaje i czasem puzzle nam się rozwalą. Chodzi o to, by po otrzymaniu puzzli mogłeś od razu stwierdzić, że wszystko z nimi jest ok. Że nie brakuje żadnego elementu. Przykładowo, zamawiasz puzzle 500 czy 1000 elementów. Układasz je powoli i po miesiącu okazuje się, że brakuje jednego kawałka. Reklamujesz takie puzzle i sytuacja robi się patowa. Ty nie udowodnisz nam, że zgubiliśmy ten jeden kawałek przy pakowaniu. My nie udowodnimy, że zgubiłeś go podczas układania. Dlatego staramy się wysyłać puzzle jak najbardziej złożone. Zdaję sobie sprawę, że niektórzy woleliby mieć rozsypane puzzle. Ale ważniejsza jest dla nas uczciwość wobec klienta. Chcemy, by od razu mógł stwierdzić, że otrzymał to, co zamawiał.
Przygotowanie pliku do nadruku na puzzlach
Tu nie ma żadnej wielkiej filozofii. Musisz tylko uważać, by zdjęcia czy obrazki były dobrej jakości (miały odpowiednią rozdzielczość). Im większe puzzle, tym niedoskonałości będą bardziej widoczne. Puzzle mniej niż A4 dużo wybaczą, większe już nie. Jeśli chcesz przygotować plik do nadruku zgodnie ze sztuką, to przygotowaliśmy artykuł na ten temat.
Przeczytaj jak przygotować plik do druku
Na co trzeba uważać?
Długo myślałam co to wpisać i w sumie nic poza opakowaniem nie przychodzi mi do głowy. Sprawdziłam i większość drukarni nie podaje informacji o sposobie spakowania puzzli. Podejrzewam, że nie ma u nich w ogóle pakowania puzzli. Do woreczka i tyle.
Oczywiście puzzle z jednej drukarni będą miały ładniejsze kolory od pozostałych, ale to są kwestie związane ze sprzętem i umiejętnościami drukarzy, a tego niestety w żaden sposób nie zweryfikujesz mailowo czy telefonicznie. Pozostaje jedynie zweryfikowanie internetowych opinii (o ile jakaś firma nie zablokowała możliwości wystawiania ocen)
Podsumowanie
Puzzle z własnym nadrukiem to jeden z chętniej wybieranych personalizowanych gadżetów. Świetnie nadają się na prezent, jako firmowy gadżet rozdawany klientom lub upominek czy nagroda dla uczestników różnego rodzaju zawodów i turniejów. Myślę, że po przeczytanie tego artykułu nie masz już wątpliwości, że tak zwane fotopuzzle to pełnowartościowy produkt w niczym nie ustępujący produktom znanych firm od puzzli.
To co, zaprojektujesz swoje puzzle?
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.