Na czym polega termotransfer?
Czytając opisy ofert na odzież z własnym nadrukiem często spotkasz się z określeniem termotransfer? Często bez dokładniejszego wyjaśnienia czym charakteryzuje się ta technika. Postaram się pomóc i wytłumaczyć dokładnie i najprościej jak się, da na czym polega termotransfer.
Na czym polega nadruk termotransferowy?
Termotransfer to najprościej mówiąc przeniesienie nadruku (wzoru) z folii na odzież. Folia z nadrukiem nazywana jest folią transportową. Proces przeniesienia nadruku zachodzi pod wpływem wysokiej temperatury, minimum 160 stopni. Wysoka temperatura powoduje aktywację kleju znajdującego się na wierzchu nadruku. Całość zajmuje stosunkowo mało czasu, bo od 5 do 20 sekund. Po tym czasie nadruk przykleja się do odzieży. Klej łączący nadruk z materiałem jest mocniejszy niż ten na połączeniu z folią transportową. Dlatego możemy zerwać folię bez wpływu na nadruk. Do wykonania termotransferu wykorzystujemy prasy termotransferowe. Oprócz odpowiednio wysokiej temperatury prasa zapewnia duży docisk nadruku do materiału. Jest to ostatni po temperaturze i czasie kluczowy element procesu termotransferu. Tak wygląda to urządzenie:
Górna część prasy to grzałka, a dolna to blat lub stół roboczy. Po umieszczeniu odzieży na blacie prasa jest zamykana i rozpoczyna się proces termotransferu.
Folia flex czyli najpopularniejsza forma termotransferu
Gładka folia flex i lekko meszkowaty flock to najpopularniejsze formy termotransferu. Często stawia się znak równości między flexem a termatransferem. To duży skrót myślowy, bo bazą do termotransferu mogą być też inne formy nadruku o czym piszę w dalszej części.
Przed wykonaniem transferu nadruk jest wycinany w odbiciu lustrzanym na arkuszu folii. Niepotrzebne elementy są usuwane i tak powstaje nadruk. Dalsza część wykonania nadruku przebiega w sposób opisany powyżej.
Termotransfer z sitodruku
Na pewno słyszałeś o sitodruku. To najbardziej rozpowszechniona w świadomości technika nadruku. Z drugiej strony mało osób wie, na czym dokładnie polega. Sitodruk może być źródłem do przygotowania nadruków termotranferowych. Po prostu zamiast drukować po odzieży wykorzystuje się folię termotrasnsferowcą. Wbrew pozorom ma to sens i konkretne zastosowania.
Jak pewnie wiesz, sitodruk nie nadaje się do małych nakładów. By był opłacalny trzeba jednorazowo zamówić minimum 30-40 identycznych nadruków. Im więcej, tym cena jednostkowa jest niższa. Sprzedając gotowy wzór warto wydrukować sitem zapas folii i potem transferować je konkretny model odzieży w zależności od spływających zamówień. Taki nadruk w niczym nie ustępuje klasycznemu sitodrukowi. Zachowuje wszystkie jego zalety, w tym wysoką odporność na pranie.
Technologia DTF to też termotransfer
Od kilkunastu miesięcy wielką popularność zdobywa nadruk w technice DTF. Mimo, że nie jest tak przedstawiany, to też jest to termotransfer. W pierwszej kolejności nadruk wykonywany jest na folii. Następnie ciągle jeszcze mokry nadruk pokrywany jest sproszkowanym klejem i utrwalany w wysokiej temperaturze. Efektem tego procesu jest folia z pełnokolorowym nadrukiem, który aplikujemy w taki sam sposób jak folię flex.
Kiedy stosować termotransfer?
Termotransfer jest alternatywą do klasycznego sitodruku czy druku cyfrowego DTG. Nie można powiedzieć, że jest lepszy lub gorszy. To po prostu jedna z metod druku. Coś jak silniki benzynowe i diesla. Nie można stwierdzić, że któryś jest jednoznacznie lepszy. Są jednak obszary, w których termotransfer jest jedynym możliwym rozwiązaniem. To druk w trudno dostępnych miejscach. Są to m.in. rękawy, kaptury w bluzach, nogawki, czapki z daszkiem. W takich miejscach nie da się wykonać „standardowego” nadruku. Wtedy przydaje się termotransfer. Dzięki dostępności stołów roboczych o różnych kształtach i wymiarach nie praktycznie miejsca, w którym nie da się wykonać nadruku.
A jak jest u nas? Najczęściej korzystamy z termotransferu na bazie DTF realizując zamówienia na bluzy z własnym nadrukiem. W przypadku bluz jest to metoda dająca najlepszy wizualny efekt. Mimo że nadruk DTF jest bardziej sztywny od najpopularniejszego nadruku DTG, to na bluzie nie jest to odczuwalne.
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.