KOSZYK

Brak produktów w koszyku.

Kubki z nadrukiem – kompendium wiedzy

Ostatnia modyfikacja

Kubki z nadrukiem… element identyfikacji wizualnej, gadżet reklamowy, sposób na wyróżnienie się czy zabawny prezent. Sposobów na wykorzystanie kubków z nadrukiem jest mnóstwo. Nie powinno więc dziwić niezmienne od wielu już lat zainteresowanie tym produktem.

Jak powstają kubki z nadrukiem

Pisząc o sposobie produkcji kubków z nadrukiem należy rozróżnić metody przemysłowe wykorzystywane przy jednorazowym zamówieniu kilkuset sztuk i techniki wykorzystywane do produkcji kubków z własnym zdjęciem czy innym nadrukiem, które najczęściej są zamawiane tylko w jednej sztuce. Najbardziej zaawansowaną metodą nadruku na kubkach jest nadruk bezpośredni. Jest to w dużym uproszczeniu popularny sitodruk zastosowany na owalnym kształcie. Zasada aplikacji nadruku jest bardzo podobna. Farba przeciskana jest przez sita na powierzchnię kubka, a następnie utrwalana w wysokiej temperaturze (nawet 800 stopni). Jest to najbardziej zautomatyzowana metoda druku na kubkach. Wysoki poziom automatyzacji pozwala na uzyskanie niskich kosztów produkcji. Nadruk bezpośredni ma jedno duże ograniczenie. Nadaje się wyłącznie do jednokolorowych elementów. W ramach jednego nadruku można użyć kilku kolorów (np. logo w dwóch kolorze, nazwa w innym kolorze, a adres strony w jeszcze innym), ale nieosiągalne są przejścia tonalne czy wydruki zdjęć.

kubek firmowy z logo i napisem

Przy rozbudowanych kolorystycznie projektach wykorzystuje się kalkomanię ceramiczną. Nadruk nanoszony jest na specjalny papier (kalkę), najczęściej przy wykorzystaniu sitodruku. Następnie kalka przyklejana jest do kubka i utrwalana w piecu w temperaturze ok. 800 stopni. Kalkomania ceramiczna pozwala na uzyskanie pełnokolorowych nadruków, także zdjęć. Ogromną zaletą tej metody jest możliwość druku w nietypowych miejscach jak wnętrze, uszko czy spód kubka. Oklejanie kubka kalką wykonywane jest ręcznie, dlatego koszt produkcji jednej sztuki jest wyższy niż w przypadku druku bezpośredniego.

kubek fullprint z własnym nadrukiem

W przypadku mniejszych nakładów oraz pojedynczych zamówień wykorzystuje się nadruk sublimacyjny. Metoda ta polega na wydrukowaniu na papierze wzoru w odbiciu lustrzanym. Kubek oklejany jest papierem i wygrzewany w temperaturze 180-200 stopni przez kilka minut. Pod wpływem wysokiej temperatury następuje transfer nadruku z papieru na powierzchnię kubka. Sublimacja to nieodwracalna reakcja chemiczna czyli raz zabarwionej ceramiki nie można odbarwić. Koszt nadruku sublimacyjnego jest wyższy od wcześniej omówionych metod. Podobnie jak kalkomania ceramiczna wymaga sporo ręcznej pracy, ale wprawna osoba jest w stanie w ciągu godziny wykonać od 60 do nawet 100 identycznych kubków.

kubki premium z własnym nadrukiem

Ostatnią z technik jest termotransfer (czasem nazywany kalkomanią). Polega na wydrukowaniu wzoru drukarką laserową na specjalnym papierze. Dalsze czynności są takie same jak w przypadku sublimacji. Pod wpływem temperatury nadruk “odkleja” się od papieru i łączy się z powierzchnią kubka.

Rodzaje kubków z nadrukiem

Omawiając rodzaje kubków z nadrukiem należy dokonać rozróżnienia pod kątem kształtu oraz materiału z jakiego są wykonane. Jeśli chodzi o materiał to oczywiście króluje ceramika. Poza tym w ofercie dostępne są kubki porcelanowe, szklane, plastikowe oraz emaliowane i metalowe.

Rynek kubków do nadruku to nie tylko standardowe proste kubki. Mamy mniej typowe kubki latte (zwężające się ku dołowi), kubki z zaokrąglonymi spodami, mamy kwadratowe filiżanki do espresso, ogromne kubki o pojemności prawie jednego litra oraz różnego rodzaju kufle.

Kubek latte XXL z własnym nadrukiem

Wybór jest bardzo szeroki, ale kształt kubka trzeba dopasować do techniki nadruku. Nadruk bezpośredni nadaje się do prostych kubków, nie poradzi sobie z kwadratowymi filiżankami czy nawet kubkami latte. Nieco większe możliwości daje sublimacja, które nie nadaje się jedynie do obłych kształtów jak np. dolna część takiego kubka:

kubek z łyżeczką

Najbardziej uniwersalną metodą jest kalkomania, którą można drukować na kubkach o dowolnym kształcie i w dowolnym miejscu. Ale jak już wcześniej pisałam, to nie jest metoda do małych zleceń. W przypadku detalicznych zamówień lub bardzo małych nakładów wybór ogranicza się do kubków o w miarę regularnych kształtach. Dopiero większe nakłady (od 100 sztuk) pozwalają na większą swobodę w wyborze kształtu kubka.

Najpopularniejsze są białe kubki. Wynika to z faktu, że najłatwiej wykonać na nich nadruk. Każda z opisanych wyżej metod nadaje się do druku na białej powierzchni. Jeśli kubek ma inny kolor, to, z małymi wyjątkami, odpada nadruk sublimacją oraz kalkomanią ceramiczną. Ten mały wyjątek to nadruk wyłącznie ciemnych, najlepiej czarnych elementów. W takich sytuacjach zarówno sublimacja jak i kalkomania ceramiczna będą odpowiednimi metodami na nie-białych kubkach. Korzystając z tych metod nie wykonamy np. białego nadruku na czerwonym kubku.

Sporo jest tych zależności. Dlatego każde większe zamówienie na kubki powinno być dobrze przemyślane i, moim zdaniem, skonsultowane z conajmniej dwoma wykonawcami.

Magiczne kubki

Kubki magiczne, nazywane też kubkami termoaktywnymi, to kubki które w pokojowej temperaturze są całe czarne, a po zalaniu gorącym płynem stają się białe i odsłaniają nadruk. Tak to wygląda:

Specyficzną odmianą kubków magicznych są kubki, w których część nadruku jest zawsze widoczna, a pozostała część pojawia się dopiero po zalaniu gorącym płynem. Główny “magiczny nadruk wykonywany jest zawsze sublimacją. Dodatkowa zawsze widoczna warstwa to termotransfer lub nadruk bezpośredni.

Nadruki w nietypowych miejscach

Najpopularniejsze jest drukowanie po zewnętrznej stronie kubka z pominięciem okolic uszka. Nawet w przypadku technik wymagających ręcznego oklejenia kubka jest to dosyć szybki proces pozwalający na wykonanie dziesiątek kubków w ciągu godziny przez jedną osobę. Możliwe jest także wykonanie nadruku w innych miejscach. Wśród nietypowych obszarów najczęściej wykonuje się nadruki na uszku, wewnątrz kubka oraz na jego spodzie. Z bardziej nietypowych możliwości to nadruk przechodzący pod uszkiem lub zaczynający się na zewnątrz i “wędrujący” do wnętrza kubka. Jak już wspominałam, do takich niestandardowych realizacji zastosowanie ma wyłącznie kalkomania ceramiczna. Teoretycznie można jeszcze zastosować termotransfer, ale jest to dość skomplikowane i czasochłonne, dlatego w praktyce nikt tego nie robi.

Odporność nadruków na mycie w zmywarce

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dużo zależy od wykorzystanej metody nadruku. Absolutnie nie można myć w zmywarce kubków magicznych oraz tych z nadrukami wykonanymi termotransferem. Kubki magiczne mają na ceramice dodatkową warstwę, która jest bardzo delikatna. Już kilkukrotne mycie w zmywarce może doprowadzić do jej uszkodzenia.

Kubek magiczny latte podczas nalewania gorącej wody

Skoro nadruki termotransferowa należy myć ręcznie, to pojawia się pytanie, jak rozpoznać taki kubek. Niestety, na 100% nie da się tego określić. Na pewno nadruk musi być wyczuwalny w dotyku. Gładki, niewyczuwalny nadruk to cecha charakterystyczna wyłącznie sublimacji. Jeśli cały kubek jest w innym kolorze niż biały i posiada wielokolorowy nadruk (np. zdjęcie lub skomplikowaną grafikę) to prawdopodobnie został wykonany przy użyciu termotransferu. Jeśli kubek jest biały i pokryty skomplikowanym wzorem, to równie dobrze może to być kalkomania. A jeśli na kubku jest tylko logo złożone z paru kolorów, to prawdopobnie jest to nadruk bezpośredni. Nie ma jednoznacznej metody na określenie rodzaju nadruku.

Kubki z niewyczuwalnym nadrukiem sublimacyjnym cechują się duża odpornością na mycie w zmywarce. Dla kubka ze średniej półki jest to około 2000 cykli. Najlepsze kubki są w stanie wytrzymać nawet 3000 cykli. W przypadku metod przemysłowych trudniej określić odporność na mycie w zmywarce. Bardzo dużo zależy od użytych farb. Ale i tak można przyjąć minimum 1000 cykli. Niektóre farby (np. złote) nie nadają się w ogóle do mycia w zmywarce.

Podsumowanie

Kubki z nadrukiem to dość szeroki temat. Ilość kombinacji i możliwych wariantów może początkowo przerazić. Jedynie w przypadku pojedynczych zamówień na własne potrzeby lub małych nakładów, np. do firmy, sprawa jest dość prosta. W grę wchodzi wyłącznie nadruk sublimacyjny, ewentualnie termotransfer. Nakłady liczone w setkach wymagają już dokładnego przemyślenia i nierzadko zmiany pierwotnej koncepcji.

Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.

Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.