Koszulki z logo firmy – najlepsze praktyki
Koszulki z logo firmy to taki sam element identyfikacji wizualnej firmy jak oklejony samochód lub witryna sklepowa, ulotki, katalogi czy banery reklamowe. Głównym zadaniem firmowej koszulki jest utrwalenie nazwy firmy w świadomości potencjalnych klientów oraz poprawienie doświadczeń klientów już mających kontakt z pracownikami firmy. Spotkałam się kiedyś z badaniami, które dowodziły, że pracownik obsługi klienta ubrany w firmową odzież wzbudza większe zaufanie i osiąga lepsze wyniki sprzedażowe od pracowników ubranych “po cywilnemu”. Przepis na koszulkę firmową jest bardzo prosty, bo opiera się w głównej mierze na logo. W dalszej części przedstawię kilka propozycji nadruków na koszulkach dla pracowników.
Koszulki z logo firmy – jaką wybrać bazę?
Bazą nazywamy czyste koszulki, na których wykonywany jest nadruk. My, jak i inne drukarnie, nie szyjemy koszulek, tylko wykonujemy nadruki na gotowych produktach. Przy nakładach najczęściej w przedziale 20-100 sztuk szycie koszulek pod konkretnego klienta nie ma ekonomicznego sensu. Nie liczyłam tego dokładnie, ale trzeba by do każdej sztuki doliczyć ok. 10 zł. Dlatego korzystamy z już uszytych koszulek czyli BAZ. Koszulki z logo firmy mogą być zwykłymi t-shirtami lub koszulkami polo. Na pytanie kiedy wybrać polo a kiedy zwykłą koszulkę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy do preferencji zamawiającego oraz budżetu, jaki może przeznaczyć na firmowe koszulki. Polo są sporo droższe od zwykłych koszulek (około 30%). Istotną kwestią jest też to, pracownik robi. Moim zdaniem, dla sprzedawców, kelnerów czy pracowników szeroko rozumianej obsługi klienta lepsze będą polo. Wyglądają bardziej elegancko i robią na kliencie lepsze wrażenie. T-shirty zalecałabym raczej dla pracowników produkcji, magazynierów, monterów i innych podobnych funkcji. Raczej dla osób które są widoczne, ale mają mały lub żaden kontakt z klientem. Oczywiście to jest tylko moje zdanie. Absolutnie nie traktuj tego jak sztywnej reguły. Wybierz to co bardziej pasuje Tobie lub Twoim pracownikom i co mieści się w budżecie, którym dysponujesz.
Koszulki firmowe – propozycje nadruków
Koszulki firmowe z logo opierają na kilku prostych zasadach. Większość naszych realizacji to sprawdzone schematy. Klienci raczej nie eksperymentują z koszulkami i wybierają standardowe rozwiązania. Na koszulkach polo najlepiej wygląda małe logo na lewej piersi. Pod logo można dodać imię pracownika. Przyjęło się, że logo umieszcza się zawsze na lewej piersi. Czasami klienci zamawiają dodatkowe duże logo na plecach. Moim zdaniem taki układ ma sens tylko w specyficznych zastosowaniach np. koszulki dla obsługi eventu. Dzięki temu pracownik jest dobrze widoczny. Dla pracownika obsługi klienta w punkcie stacjonarnym na koszulce polo wystarczy logo na piersi.
W koszulkach przeznaczonych typowo na imprezy tematyczne stosuje się dodatkowe loga np. sponsorów na drugiej piersi oraz na rękawach. Logo na piersi oraz na rękawach nie powinno mieć więcej niż 8-10 cm. szerokości. To jest optymalna wielkość zapewniająca czytelność i estetyczny wygląd.
Najpopularniejszym układem na t-shirtach jest małe logo z przodu oraz duże logo z tyłu. Nadruk z tyłu często wzbogacony jest o dodatkowe informacje np. numer telefonu lub adres www. Czasem pod logo znajduje się informacja, czym firma się zajmuje. Taki układ świetnie sprawdza się u pracowników budowy, monterów itp. Ci ludzie nie mają bezpośredniego kontaktu z klientem, ale duże logo na plecach jest łatwo zauważalne nawet z dalszej odległości.
Układ z małym logo na piersi jest rzadko wybierany na zwykłych koszulkach. Jeśli klient decyduje się na jeden nadruk na t-shircie, to jest to zazwyczaj duży nadruk z przodu.
Na koszulkach obowiązują te same zasady z dodatkowymi logotypami jak w przypadku polo. Swobodnie możemy wykorzystywać rękawy oraz umieszczać różne elementy na prawej i lewej piersi. Stosunkowo rzadko stosowanym układem są 2 duże logo. Jedno z przodu, drugie z tyłu. Praktycznie nigdy nie robi się tego samego nadruku z obydwu stron koszulki. Taki układ jest raczej przeznaczony pod koszulki eventowe. Na przykład z przodu logo imprezy, z tyłu logo firmy.
Jaki wybrać nadruk na koszulki z logo firmy
Wszystko zależy od przeznaczenia koszulek. Jeśli mają być przeznaczone dla pracowników produkcyjnych czy budowlańców to sugeruję wykonanie nadruku z folii flex (fachowa nazwa to termotransfer). Taki nadruk jest bardzo odporny nie tylko na pranie, ale też na uszkodzenia mechaniczne. Ma też wady – ograniczony jest do 2, maksymalnie 3 kolorów i nie może posiadać bardzo drobnych szczegółów. Czasami warto zmodyfikować logo i przerobić je na jednokolorowe, aby móc skorzystać z wytrzymałości flexu. Jeśli nie jest to możliwe to proponuję nadruk DTF. Pod względem odporności na pranie osiąga zbliżone wartości jak flex. Nie jest jednak tak odporny na uszkodzenia mechaniczne. DTF pozwala na wykonanie nadruku z dowolną ilością kolorów. Najlepiej z wszystkich metod nadruku sprawdza się w przypadku bardzo drobnych elementów. Bardzo popularny nadruk DTG jest najmniej polecaną przeze mnie metodą nadruku na koszulkach firmowych ze względu na niższą odporność na pranie od pozostałych metod. Jeśli zdecydowałeś się na koszulki polo, to wybór ogranicza się do flexu lub DTF. Koszulki polo szyte są najczęściej z tkaniny pique czyli takiej o wyraźnym splocie. Te koszulki nie mają gładkiej powierzchni. Czuć to w dotyku. Natomiast nadruk DTG wymaga gładkich powierzchni do uzyskania ładnego efektu. Mimo, że zalecam DTF na firmową odzież, to często korzystamy z DTG przy koszulkach firmowych. Są to sytuacje gdy mamy bardzo duży nadruk i wiemy, że jest to koszulka np. dla handlowca w salonie czyli będzie wykorzystywana w warunkach zbliżonych do użytku prywatnego. Druk DTF w takim wariancie mogłoby być zbyt wyczuwalny i lekko sztywny. Pod względem delikatności i miękkości DTG jest najlepsze.
Sportowe koszulki z logo firmy
Na koniec wspomnę jeszcze o sportowych koszulkach z logo firmy. Bardzo popularne ostatnio jest “wysyłanie” przez firmy pracowników na różnego rodzaju zawody sportowe, głównie biegowe. Taki pracownik musi wystartować w odpowiedniej koszulce. Tu najlepiej sprawdzą się typowo sportowe koszulki wykonane w 100% z poliestru. Na takich koszulkach nadruk wykonywany jest najczęściej metodą sublimacji. Nie będę wchodziła w szczegóły sublimacji, bo pisałam o tym już wcześniej. W skrócie powiem tylko, że sublimację wykonuje się wyłącznie na białych koszulkach. Na innych kolorach możliwy jest nadruk wyłącznie w kolorze czarnym. Do największych zalet sublimacji zalicza się pełną oddychalność. Nadruk sublimacyjny jest też niewyczuwalny w dotyku. Jeśli chcesz sportową koszulkę firmową w innym kolorze to masz 2 wyjścia. Pierwsze rozwiązanie to nadruk DTF lub w ostateczności flex. Takie koszulki będą ładnie wyglądały, ale stracą na oddychalności, bo zarówno folia flex jak i nadruk DTF nie przepuszczają powietrza. Drugie rozwiązanie to zamówienie koszulek poliestrowych szytych na zlecenie. Zamawiając koszulkę do uszycia możesz zaszaleć z projektem. Nie ma żadnych ograniczeń. Wadą takiego rozwiązania, jak łatwo się domyślić, jest wysoka cena.
Jak widzisz, koszulka firmowa to prosta sprawa. Nie wymaga wielkiej kreatywności jak ulotki czy inne materiały drukowane. Wystarczy tylko logo, by poprawić postrzeganie firmy przez klientów, zarówno tych obecnych i jak i potencjalnych.
Myślisz o koszulkach z logo Twojej firmy? Napisz do mnie na hurt@tshirt-gallery.pl
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.