Koszulka z własnym nadrukiem – allegro czy drukarnia
Koszulka z własnym nadrukiem – allegro czy drukarnia
Najtańsze koszulki z własnym nadrukiem na allegro kosztują ponad 20 zł., najdroższe w granicach 40 zł., a najwięcej ofert jest w przedziale 30-35 zł. W popularnych drukarniach koszulek ceny zaczynają się od 50 zł. , a nierzadko przekraczają 60 zł. za koszulkę z własnym nadrukiem. Czy z wyższą ceną dostajemy coś więcej czy może „skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać”.
Przeanalizowaliśmy kilkanaście ofert z allegro i porównaliśmy je z ofertami największych polskich drukarni koszulek.
1. Baza czyli na co trafi Twój nadruk
Bazą nazywamy czystą koszulkę (ale też każdą inną odzież czy gadżet), na której zostanie wykonany nadruk. Wygodny krój i miły w dotyku materiał to nie wszystko. Nadruki na różnych bazach mogą dawać bardzo różny kocowy efekt. O ile w przypadku nadruku folią flex czy DTF nie ma to większego znaczenia, to DTG czyli najpopularniejsza metoda nadruku, jest bardzo wrażliwe na rodzaj materiału. Obowiązuje dość prosta zasada: im lepsza koszulka, z mniejszą ilością chemii, tym ładniejszy nadruk. Warto też zwrócić uwagę na gramaturę koszulek. Zazwyczaj wyższa gramatura oznacza lepszą koszulkę. Ale nie jest to sztywna reguła, są bardzo dobre koszulki, np. James&Nicholson, o stosunkowo niskiej gramaturze i bardzo wysokiej jakości.
Więc na czym drukują sprzedawcy z allegro a na czym drogie drukarnie? Przeważająca większość ofert na allegro jako bazę wykorzystuje podstawowe koszulki Fruit of the Loom. Już wcześniej tłumaczyliśmy, dlaczego nie jest to dobry wybór (przeczytaj recenzję Fruit of The Loom). W części ofert w ogóle nie ma informacji co jest bazą. Podejrzewamy, że Fruit of the Loom lub coś z tanich modeli Stedmana lub Gildana. Zdarzają się też oferty z koszulkami JHK, nawet w tej lepszej wersji (190 Premium), ale jest to rzadkość i są to najdroższe oferty na allegro.
Drukarnie z kolei najczęściej drukują na koszulkach JHK, model 190 Premium, rzadziej na koszulkach SOL’S oraz Adler. Każda z tych marek to taka klasa średnia wyższa. Szczególnie lubiana przez klientów jest marka JHK. My osobiście uważamy SOL’Sa za ładniejszego i przyjemniejszego, ale drukujemy na JHK. Właśnie ze względu na klientów, którzy trzymając te 2 koszulki w ręku w 90% wybierali JHK jako tą lepszą w ich oczach koszulkę.
2. Technika druku czyli więcej znaczy lepiej
Mamy 3 główne metody wykonywania nadruków na bawełnianych koszulkach: flex, DTF oraz DTG. Jest jeszcze sublimacja, ale jest to technika przeznaczona wyłącznie do poliestrowych produktów, dlatego celowo ją pomijamy. W artykule Jak wybrać drukarnię koszulek pisaliśmy, że koszulki z własnym nadrukiem dla klientów indywidualnych to tylko ta najbardziej widoczna część naszej działalności. Robimy też wiele innych hurtowych zleceń. By temu podołać musimy mieć u sobie wszystkie metody nadruku i dobierać je pod konkretne zlecenie. To z kolei daje nam możliwość dobierania różnych technik pod zamówienia detaliczne. Dla nas nie ma znaczenia czy jedną konkretną koszulkę wykonamy flexem czy zrobimy nadruk DTG. Ale dla klienta jest to ważne, bo końcowy efekt może go pozytywnie zaskoczyć dzięki odpowiednio dobranej technice nadruku.
Na allegro obserwujemy, jak ja to nazywam, „specjalizację nadruku” czyli oferta jest sztywno powiązana z techniką nadruku. Jeśli w ofercie jest jednokolorowy napis i kilka kolorów do wyboru to wiadomo, że jest to flex. Czasami sprzedawcy piszą o nadruku DTG, ale w przypadku bardzo drobnych elementów na czarnych koszulkach dużo lepszy efekt daje DTF. Takie przykłady można mnożyć. To niejako wymusza na kliencie zdobycie podstawowej wiedzy na temat drukowania na odzieży, by wybrać dobrą ofertę.
3. Jakość i trwałość druku czyli jak długo będziesz korzystał z koszulki
O bazie i jej wpływie na nadruk już pisaliśmy. Drugą fundamentalną kwestią jest sprzęt i materiał wykorzystany do wykonania nadruku. W przypadku folii flex na tej samej bazie nie będzie widać różnicy. Flex jest najłatwiejszą do opanowania techniką druku. Wystarczy kilkugodzinne szkolenie i średniej klasy sprzęt, by robić dobre i trwałe nadruki. Inaczej jest z pozostałymi technikami. O DTF nie będziemy się rozpisywać, bo na allegro to wciąż duża rzadkość. W DTG ogromne znaczenie ma sprzęt. Drukarnie nastawione na dużą produkcję stawiają głównie na drukarki Epsona, nieco rzadziej na Kornita i Brothera. To są najdroższe rozwiązania na rynku, ale są szybkie, przystosowane do pracy na 2 zmiany i z bardzo dobrym zapleczem serwisowym.
Na allegro rzadko kiedy znajdziemy informację o wykorzystywanym sprzęcie. Jeśli już pojawia się taka informacja, to najczęściej jest to sprzęt Epsona lub Brothera i są to najdroższe oferty. Nie wiemy, na czym drukują pozostali sprzedawcy, ale podejrzewamy, że są to w zdecydowanej większości drukarki bazujące na Epsonach przeznaczonych do papieru. Teoretycznie nie ma nic złego w drukowaniu po odzieży korzystając z głowicy przeznaczonej do papieru. Efekt końcowy wygląda bardzo dobrze, porównywalnie z Epsonem czy Brotherem, czasem nawet lepiej. Haczyk tkwi w wykorzystywanych farbach. Typowe drukarskie farby są gęste. Na tyle gęste, że głowica do papieru od razu by się zapchała. Dlatego tanie drukarki korzystają z innych, bardziej rozcieńczonych farb. Wraz z niższą gęstością idzie też niższa cena tych farb i niestety trwałość nadruku. Takie nadruku są nawet 3-4 razy mniej odporne na pranie od nadruków wykonanych porządnymi farbami. Tańszy próg wejścia w postaci drukarki (co najmniej 2 razy taniej) oraz tańsze farby pozwalają na znaczące obniżenie ceny gotowego produktu. Korzystając z systemów Epson czy Brothera osiągnięcie tak niskich cen jest niemożliwe.
4. Wygoda czyli jak powstaje projekt
Wchodząc na stronę drukarni od razu rzuci Ci się w oczy Kreator nadruków. Nie jest to już nic wyjątkowego. Wręcz standard, jeśli chcemy drukować po jednej koszulce dla klienta. Nie będę Cię oszukiwać, że te kreatory to unikalne rozwiązania za grube pieniądze. Na rynku są dostępne 3 gotowe rozwiązania, które każda drukarnia dostosowuje pod siebie. Jeśli uruchomisz kreatory kilku drukarń zauważysz spore podobieństwa między nimi. To akurat dobre dla klienta. W przypadku zmiany drukarni szybko odnajdzie się innym kreatorze i bez problemu stworzy swój projekt. Zresztą wszystkie kreatory są tak skonstruowane, by nawet osoby mało obeznane z tzw. technologią bez problemu sobie poradziły. Z drugiej strony znajdziemy w tych kreatorach zaawansowane funkcje.
Na allegro wygląda to zgoła inaczej. Znaleźliśmy (nie licząc nas) 2 sprzedawców z własnym kreatorem nadruków. W pozostałych przypadkach wygląda to tak, że wybierasz czcionkę, jej kolor i przesyłasz treść napisu lub po prostu przesyłasz gotowy plik graficzny do nadruku. Czasem dostaniesz wizualizację, czasem zamówienie od razu idzie do druku. Nie mówię, że jest to złe. Płacisz niższą cenę, więc trzeba się liczyć z pewnymi niedogodnościami. Jeśli potrzebujesz zwykłego napisu albo masz już gotową grafikę to nie jest to złe rozwiązanie. Gorzej, gdy chcesz na koszulce 3 różne zdjęcia, do tego napis pisany różnymi czcionkami i kolorami. I jeszcze 2 emotki. Bez kreatora musisz stworzyć samemu projekt w jakimś programie graficznym lub dokładnie opisać i czekać na wizualizację. Jeśli coś będzie nie tak, to lista poprawek i czekanie na kolejną wizualizację. To co w Kreatorze nadruków zajmuje od 10 do 20 minut tu może trwać nawet parę dni. Zamiast czekać na wizualizacje od razu widzisz końcowy efekt.
Porównaliśmy personalizowane koszulki z allegro z ich odpowiednikami z dużych drukarni. Werdykt, co lepsze i czy warto dopłacić pozostawimy Tobie.
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.