Ile kosztuje zrobienie własnej bluzy?
Dzisiaj porozmawiamy o pieniądzach, a konkretnie o tym, ile kosztuje zrobienie bluzy z własnym nadrukiem. I dlaczego tak drogo 😉 Wykonujemy nadruki już od jednej sztuki i o takich zamówieniach chcę napisać w tym artykule.
Ile kosztuje zrobienie własnej bluzy?
Jest końcówka listopada 2022 roku i koszt bluzy z kapturem z jednym własnym nadrukiem wynosi 134,99 zł. Bluza bez kaptura jest tańsza i kosztuje 119,99 zł. Nie ma znaczenia, czy są to bluzy damskie czy męskie. Ceny są takie same dla obydwu płci. Czy to dużo? To już kwestia indywidualna. Faktem jest, że ta cena jest na poziomie bluz z popularnych sieciówek. Nie mam tu na myśli marek aspirujących do premium, ale te najpopularniejsze. Tam bluzy standardowo kosztują od 99 do 140 zł. Inna sprawa, że sieciówki często mają różne promocje i nie trzeba wiele wysiłku, by kupić coś poniżej ceny katalogowej. Ale nie o tym mowa. Przeanalizujmy za co się płaci w przypadku własnej bluzy, za co trzeba dopłacić ekstra i na co uważać.
Bluza z własnym nadrukiem – za co płacisz?
Podstawowa cena obejmuje zawsze bluzę z jednym nadrukiem, z przodu lub tyłu bluzy. Wielkość nadruku to najczęściej powierzchnia odpowiadająca formatowi A4. Cena nadruku jest bezpośrednio powiązana z jego rozmiarem. Ograniczenie podstawowego rozmiaru do A4 ma uzasadnienie w kosztach produkcji. Przy drukowaniu pojedynczych sztuk nie ma możliwości zastosowania tanich przemysłowych technik nadruku jak sitodruk. Jesteśmy ograniczeni do druku bezpośredniego DTG lub nadruku DTF. To nie są tanie w produkcji techniki nadruku. Powierzchnia A3 jest dwa razy większa niż A4, dlatego powszechną praktyką jest doliczanie dodatkowej opłaty za powiększenia nadruku. W naszym przypadku jest to 20 zł. Jeśli chcesz nadruk z drugiej strony bluzy, to oczywiście naliczana jest podstawowa opłata za nadruk o maksymalnej wielkości A4 (u nas 25 zł.). Jeśli ten drugi nadruk powiększysz do A3, to ponownie zostanie doliczona opłata za duży rozmiar. Metoda nadruku nie ma znaczenia, liczy się wyłącznie rozmiar nadruku. Myślę, że jest to zrozumiałe. Tak działa większość kreatorów nadruku dostępnych w Polsce. Tylko nieliczne drukarnie mają sztywno ustawione ceny za nadruk, niezależnie od jego rozmiaru.
W detalu wraz z powiększaniem nadruku lub zadrukiem drugiej strony koszty farby rosną niemal liniowo. Ale nie tylko, to także dodatkowy czas poświęcony na bluzę. Drukowanie pojedynczej bluzy to trochę taka rzemieślnicza praca. Nie ma tu wiele automatyzacji. Całą pracę wykonuje jedna osoba. Z tego względu powiększanie i dodawanie nadruków bardzo szybko podnosi cenę bluzy według własnego projektu.
Kupując bluzę z własnym nadrukiem nie płacisz tylko za bluzę i usługę wykonania nadruku. Płacisz też za sprawdzenie projektu, który stworzyłeś w kreatorze bluz, i ewentualne poprawki. A przynajmniej tak powinno być. Ja nie wyobrażam sobie sytuacji, że można wydrukować projekt bez jakiejkolwiek kontroli. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy większość projektów powstaje na smartfonach. Na małym ekranie nietrudno o drobną pomyłkę. Nawet najlepsza jakość nadruku nie zrekompensuje błędów w projekcie. Dlatego tak ważna jest kontrola.
Kosz bluzy to głównie koszt marketingu – prawda czy fałsz?
Pewnie spotkałeś się z opinią, że w przypadku odzieży główna część ceny to koszt marketingu. Nie będę tutaj poruszała tej kwestii w odniesieniu do popularnych marek. Nigdy miałam bezpośredniej styczności z żadną sieciówkową marką. Chcę za to pokazać, jak to wygląda w przypadku drukarni spersonalizowanych produktów.
Marketing u nas to niewielka część końcowej ceny bluzy. Sporo poniżej 20% tego co płacisz za bluzę. Główna część ceny to koszt bazy czyli czystej bluzy. Drukujemy na gotowej odzieży i jesteśmy uzależnieni od cen hurtowych. Bluzy, zwłaszcza te wysokiej jakości, są obecnie bardzo wysokie ze względu na słabego złotego oraz skomplikowaną sytuację polityczną. Drugi pod względem wysokości jest koszt farb i materiałów pomocniczych do druku (całkowicie zależny od kursu euro). Najmniej istotnym kosztem jest opakowanie. Do tego dochodzi wspomniana wcześniej praca grafika. W zależności od projektu może to być 30 sekund pracy, może być 10 i więcej minut. Wszystko zależy od tego, co klient chciał osiągnąć i na ile mu to wyszło 😉 Czyli odpowiedź na tytułowe pytania w przypadku drukarni koszulek i bluz to zdecydowanie fałsz. W przypadku bluz koszt materiału pochłania co najmniej 50% końcowej ceny.
Wiesz już jak obliczana jest cena bluzy z własnym nadrukiem i na co uważać. Nie czekaj i zaprojektuj bluzę już teraz!
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.