Fullprint

Jeszcze do niedawna wykonywanie nadruków na odzieży sprowadzało się jedynie do nanoszenia prostych wzorów. Tworzyła je zwykle podstawowa paleta barw. Obecnie możliwości personalizacji ubrań są bardzo duże. Drukarnie z powodzeniem realizują nawet najbardziej skomplikowane projekty, również te zawierające przejścia tonalne i najdrobniejsze szczegóły. Możliwe jest to dzięki nowoczesnym technikom, które otworzyły przed branżą poligraficzną nowe możliwości.
Fullprint – co to jest?
Jedną z takich technologii jest fullprint, pozwalający na pokrycie nadrukiem całej powierzchni materiału. Byłoby to niemożliwe przy użyciu sitodruku. Fullprint wykorzystuje zazwyczaj dwie techniki. Druk cyfrowy i sublimacja uzupełniają swoje wzajemne braki. Do znakowania sublimacyjnego nadają się ubrania, w których procentowy udział włókien poliestrowych jest znaczny. Drukowanie (a właściwie nie drukowanie, tylko przenikanie barwnikiem) polega na tym, że tusz jest podgrzewany, a następnie wskutek docisku i podwyższonej temperatury zmienia swój stan skupienia. Barwnik w formie gazowej przenika włókna i łączy się z nimi. Nie jest to więc nadrukowywanie. Tkanina wchłania tusz, który od tego momentu tworzy z nią integralną całość.
Fullprint – zalety
Technologia sublimacji pozwala nanieść na ubrania nawet najbardziej skomplikowane wzory z jednoczesnym zachowaniem intensywności kolorów. Dla tej techniki druk gradientowy nie stanowi żadnego wyzwania. Do tego warto wspomnieć o tym, że dzięki udziałowi komputerów mamy ogromne możliwości edycji każdej grafiki i szansę na dopracowanie każdego, nawet najmniejszego detalu.
Fullprint – wady
Tusze sublimacyjne wiążą się tylko z włóknami poliestrowymi wysokiej jakości. To sprawia, że technika ta sprawdzi się jedynie na odzieży wykonanej z takiego właśnie materiału. Sublimacja działa najlepiej w połączeniu z jasnymi materiałami. W innych przypadkach nadruk full print wykonać można za pomocą cyfrowego druku DTG, który przeznaczony jest również do znakowania bawełny.
Fullprint – zastosowanie
Ta nowoczesna technologia chętnie stosowana jest do oznaczania odzieży sportowej, takiej jak koszulki do biegania, bluzy czy ubrania fullprint do jazdy na rowerze. Z jej pomocą wykonuje się również nadruki na bawełnianych koszulkach, w tym firmowych, a także materiałowych dodatkach do domu (np. poszewki na poduszki).

Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielką T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.