DRUK UV
Branża poligraficzna jest niezwykle podatna na szybki rozwój technologii. Wciąż pojawiają się nowe możliwości wykonywania nadruków, sukcesywnie wypierając te bardziej archaiczne formy. W ostatnim czasie na rynek wkracza drukowanie UV – technologia, która może go zrewolucjonizować.
Druk UV – co to jest?
Choć jest to jedna z najnowocześniejszych technik druku cyfrowego, zasada jej działania jest bardzo podobna do tej, którą obserwujemy w domowych drukarkach atramentowych. Ruchoma głowica drukująca przemieszcza się nad przedmiotem, rozpylając w jego kierunku tusz w postaci sprayu. Technologie te różnią się tym, że druk UV wykorzystuje ciekłe tusze polimerowe. Po rozpyleniu są one utwardzane za pomocą światła UV z lampy umieszczonej na głowicy. Wszystko odbywa się na bieżąco i nie wymaga pozostawienia przedmiotu do wyschnięcia. Po naświetleniu, na materiale pozostaje cienka warstwa niezwykle trwałego polimeru.
Druk cyfrowy UV – zalety
Jedną z głównych zalet druku UV jest niezwykła odporność nadruku na warunki atmosferyczne (utwardzenie zmieniło postać płynną w stałą), można go więc stosować na zewnątrz, np. na szyldach czy tablicach informacyjnych. Warto również wspomnieć, że technologia ta, jak mało która, doskonale odwzorowuje żywe kolory. Świetnie radzi sobie z drukowaniem gradientów i przejść tonalnych.
Druk cyfrowy UV to optymalne rozwiązanie, pozwalające realizować zarówno zlecenia w druku wielkoformatowym, jak i na małych elementach. Możliwe jest też wykorzystanie dodatkowej białej warstwy (poddruk), by ostateczny efekt prezentował się jeszcze okazalej. Dzięki temu, nakładając 3 warstwy z jednej strony (kolor, biały, kolor), można uzyskać nadruk dwustronny.
Nadruk UV – wady
Wymienić można w zasadzie dwie wady druku UV. Jedną z nich jest cena. Drukowanie UV nie należy obecnie do najtańszych metod. Pamiętajmy jednak, że technologia ta ciągle się rozwija. Z każdym rokiem pojawiają się coraz bardziej wydajne urządzenia, można więc oczekiwać stopniowych obniżek.
Druga wada jest bezpośrednio związana z zasadą działania samej maszyny. Z uwagi na fakt, że dysza bardzo precyzyjnie porusza się w poziomie, tuż nad powierzchnią znakowanego elementu, występują trudności w nakładaniu nadruku na zaokrąglonych przedmiotach. Nadruk UV w punktach bardziej oddalonych od dyszy, wskutek większego rozproszenia tuszu, będzie więc mało czytelny.
Drukowanie UV – zastosowanie
Druk cyfrowy UV używany jest przede wszystkim w branży reklamowej, ale nie tylko. Znajduje zastosowanie również w przemyśle meblarskim, rzemiośle, sztuce, aranżacji wnętrz oraz wielu innych branżach. Nadruk UV pozwala na znakowanie elementów wykonanych ze:
- szkła,
- pleksi,
- drewna,
- kartonu,
- aluminium,
- MDF,
- PVC i praktycznie większości dostępnych materiałów.
Druk UV – podsumowanie
Wszechstronność stosowania technologii druku UV oraz jakość uzyskanych rezultatów przekonują wielu przedsiębiorców do tego, aby na tym oprzeć swój biznes. Technologię tę wykorzystują zwłaszcza producenci ubrań, firmy eventowe oraz agencje reklamowe. Trwałe nadruki UV umieszczane są na koszulkach, bluzach, innych elementach ubioru oraz gadżetach reklamowych, gwarantując dokładne odwzorowanie kolorów, wysoką trwałość oraz odporność na czynniki zewnętrzne.
Ewelina, pomysłodawczyni i współzałożycielka T-shirt Gallery. Wie prawie wszystko o materiałach, technikach druku i szyciu.
Prywatnie zafascynowana ajurwedą i zdrowym stylem życia.